این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد موت کورت با علی مسعودیان کاملا محفوظ می باشد

خلاصه سناریو موت کورت نورمبرگ 2023

خلاصه سناریو موت کورت نورمبرگ 2023
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/04/04 0 نظر

 

نگارنده مطلب: حلیه فراست، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران

- عضو تیم مرکز مطالعات حقوق بین‌الملل مدرن در موت کورت نورمبرگ 2023

 

 

پرونده موت کورت نورمبرگ 2023 در چهار بخش مقدمه، شرح واقعه، مسائل مطروحه و ضمائم منتشر شد. در ذیل به صورت مختصر شرح واقعه و مسائل خواسته شده بیان می‌شود:

 

شرح واقعه: «دادستان علیه ستوان ادلاید»

جمهوری مرتی یک کشور ساحلی است و 23 میلیون نفر جمعیت دارد که از دو گروه قومی تشکیل شده است. گروه قومی اول مِرون‌ها هستند که 52% جمعیت را شکل می‌دهند و اکثراً در شمال کشور زندگی می‌کنند. تایفون‌ها قوم دوم با 45% جمعیت هستند که غالباً در جنوب کشور سکونت دارند. هردو قوم به زبان مرتیایی و انگلیسی صحبت می‌کنند اما به دو مذهب کاملاً متفاوت معتقدند.

اقتصاد جمهوری مرتی به دلیل سواحل آبی گسترده، آب و هوای مساعد در بیشتر ایام سال و وجود چندین مکان تاریخی با هزاران سال قدمت، عمدتاً به صنعت گردشگری وابسته است. جنوب کشور -محل زندگی تایفون‌ها- دارای بیشترین سواحل و مکان‌های تاریخی است، به همین خاطر اکثر درآمد دولت از گردشگری این منطقه است. این موضوع سبب اختلاف سطح درآمد شمال با جنوب کشور شده‌است. لذا به دلیل اختلاف وضعیت اقتصادی، دولت مرکزی جمهوری مرتی که توسط مرتی‌ها اداره می‌شود، سیاست مالیاتی متفاوت برای این دو منطقه اتخاذ کرد که در آن مردم جنوب باید مالیاتی با نرخ بالاتر نسبت به مردم شمال کشور پرداخت کنند تا دولت بتواند از آن طریق اقدام به رفع رکود اقتصادی شمال کشور نماید. این سیاست تنش‌های قومی را تشدید کرد و منجر به اعتراضات گسترده در مارس 2018 از سوی رهبران تجاری تایفون ساکن جنوب شد که ادعا کردند این سیاست از نظر قومی و منطقه‌ای تبعیض‌آمیز است. دلیل دیگر این اعتراضات آن بود که به اعتقاد تایفون‌ها انتصاب مقامات دولتی فاسد بوده و صرفاً بر اساس روابط خانوادگی و قومیتی با حزب حاکم انجام می‌شود. خانم ادلاید، ستوان گروهان چهارم ارتش جمهوری مرتی، نیز از این سیستم بهره‌مند شد؛ زیرا با رئیس جمهور مرون پیوندهای خانوادگی دارد. به مرور، سایر اعضای جامعه تایفون برای اعتراض به فقدان حقوق دموکراتیک و تبعیض قومی به رهبران تجاری پیوستند.

در آوریل 2019، دولت سرکوب مسلحانه اعتراضات را آغاز کرد. در 20 آوریل 2019، به دستور افسر فرمانده، ستوان ادلاید به همراه سربازان مسلح خود مامور شد تا جمعیت معترضان را متفرق کند. روز بعد، حدود دویست معترض با اشغال مسالمت‌آمیز چندین ساختمان دولتی مرکزی در سه شهر بزرگ جنوب به این امر واکنش نشان دادند. پس از درگیری، نیروهای دولتی وارد ساختمان‌ها شدند و تظاهرکنندگان را به زور خارج کردند. در نتیجه، سی معترض کشته شد.

گروهی از معترضان در واکنش به این اتفاق و برای محافظت از خود، گروهی مسلح به نام «نیروی دفاع مردمی تایفون» (TPDF) را تشکیل دادند. در ابتدا، TPDF خود را به نگهبانی در اطراف معترضان محدود کرد، اما طولی نکشید که وارد درگیری نظامی با نیروهای دولتی شدند. در طول ماه می 2019، دوازده سرباز دولتی در نتیجه این درگیری‌ها کشته شدند. به همین علت، دولت جمهوری مرتی با راه‌اندازی یک عملیات «اجرای قانون» پاسخ داد که در آن نیروهای دولتی به خانه‌های افراد مظنون به عضویت در TPDF یورش بردند و آنها را اعدام کردند. TPDF با گذاردن راه‌بندهایی در خیابان‌های اصلی پاسخ داد. بین 1 ژوئن تا 31 دسامبر 2019، 3000 سرباز دولتی و 2000 نیروی مسلح TPDF در درگیری‌های میان این دو گروه کشته شدند. درگیری‌ها به همان شدت در طول سال 2020 ادامه یافت. در این دوره زمانی، TPDF به طور فزاینده‌ای سازماندهی شده؛ به گونه‌ای که پانزده بنیانگذار TPDF دستوراتی می‌دادند که عموماً توسط سایر اعضای گروه دنبال می‌شد. با این وجود، هیچ ساختار رسمی نوشته شده­ای وجود نداشت.

 

شهر مستیا:

در 30 ژانویه 2020، یک جوخه از نیروهای دولتی به فرماندهی ستوان ادلاید برای عبور از راه‌بندها و دستگیری اعضای TPDF وارد شهر مستیا شدند، اما نتوانستند کاری از پیش ببرند. به همین خاطر، ستوان ادلاید سعی کرد، در میدانی در شهر مستیا، با ایراد یک سخنرانی شور‌انگیز به نیروهای خود انگیزه دهد. او در سخنرانی خود به مواردی از جمله اهمیت اجرای قانون و مجازات متخلفان، بدعتی بودن مذهب و مکان‌های مذهبی تایفون‌ها و ضرورت از بین بردن این فرهنگ بدعت‌آمیز اشاره کرد. هنگامی که ستوان ادلاید صحبتش را متوقف کرد، سربازی در میان جمعیت فریاد زد: «درست است! بیایید معبد آنها را ویران کنیم!» سپس سربازان از آن طرف میدان به سمت معبد معروفی که در آنجا قرار داشت، شلیک کردند. علاوه بر آن، گروهی از سربازان در چهار گوشه معبد مین‌های ضد تانک کار گذاشتند و در اثر انفجار این مین‌ها معبد به ویرانه‌ای بدل گشت. اگرچه ستوان ادلاید خود در این حمله شرکت نکرد، هیچ کاری نیز برای جلوگیری از آن انجام نداد و پس از آن به سربازانش تبریک گفت.

شهر تایکوس: در 12 فوریه 2020، ماموریت نیروهای ستوان ادلاید در شهر تایکوس، تاریخی‌ترین و پرگردشگرترین شهر منطقه بود اما آنها نه تنها نتوانستند از موانع TPDF عبور کنند، بلکه دو سرباز نیز جان خود را در این راه از دست دادند. ستوان ادلاید یک بار دیگر برای سربازانش سخنرانی کرد. سخنرانی وی از این قرار بود: «ظاهراً تخریب معبد گرانبهای مستیا برای ترغیب این تروریست‌های بدعتگذار به اطاعت از قوانین ما کافی نبود. اینجا ما در تاریخی‌ترین شهر آنها ایستاده‌ایم و آنها به دلیل پابرجا بودن تمام بناهای تاریخی بدعت‌گذارشان از اطاعت از قوانین کشور خودداری می‌کنند. لذا ما متوقف نخواهیم شد تا زمانی که اطمینان حاصل کنیم که تمامی تایفون‌ها قوانین را به طور کامل اجرا می‌کنند.» پس از این سخنرانی، ستوان ادلاید و سربازانش به اشغال شهر ادامه دادند و در مورد بهترین روش برای عبور از راه‌بندها بحث کردند. تظاهراتی خودجوش و غیر صلح‌آمیز در شهر با حضور مستمر نیروهای دولتی به راه افتاد. معترضان در میدان اصلی شهر که توسط موزه تاریخی تاریخ تیفونین، موزه تاریخی هنر و فرهنگ تایفونین، تالار تاریخی شهر و معبد تیکوس (محل زیارتی محبوب برای همه پیروان مذهب تیلوسنی) احاطه شده‌است، تجمع کردند. ستوان ادلاید به سربازان خود دستور داد تا تظاهرات را «با هر وسیلۀ لازم» سرکوب کنند. در حین متفرق کردن تظاهرکنندگان، سربازی، ظاهراً به صورت تصادفی، به معبد شلیک کرد که منجر به افتادن مجسمه شد. با شنیدن صدای برخورد مجسمه روی زمین، سرباز دیگری فریاد زد: «درست است! بیایید ساختمان‌های گرانبهای آنها را ویران کنیم! ما باید به آنها درسی بدهیم!» سپس سربازان به ساختمان‌های تاریخی و فرهنگی آن منطقه حمله کردند، چند سرباز مین‌های ضد تانک را در مکان‌های استراتژیک قرار دادند و برخی دیگر به سمت ساختمان‌ها خمپاره شلیک کردند. ستوان ادلاید در این ماموریت نیز نه تنها هیچ تلاشی برای مداخله نکرد، بلکه به برداشتن با ارزش‌ترین اموال منقول از موزه‌ها برای افزودن به کلکسیون شخصی خود کرد. وقتی ماموریت به پایان رسید، مقدار بسیار کمی از ساختمان‌ها باقی مانده‌بود.

علیرغم فشار سازمان‌های مدنی محلی و بین‌المللی، دولت جمهوری مرتی هیچ اقدامی برای تحقیق یا تعقیب جنایاتی که در چارچوب ناآرامی‌های جنوب کشور بین آوریل 2019 و دسامبر 2020 مرتکب شده است، انجام نداده است.

 

دستور کار تعیین شده برای شعبه پیش دادرسی

در این پرونده، باید موارد زیر اثبات شود تا پرونده در شعبه پیش دادرسی دیوان کیفری بین‌المللی:

1. آیا دلایل معقولی برای این باور وجود دارد که پرونده علیه ستوان ادلاید در رابطه با جنایت جنگی «هدایت عمدی حملات علیه ساختمان‌های اختصاص یافته به مذهب، آموزش، هنر، علم یا اهداف خیریه، بناهای تاریخی، بیمارستان‌ها و مکان‌هایی که بیماران و مجروحان در آنجا جمع‌آوری می‌شوند، مشروط بر اینکه اهداف نظامی نباشند» طبق ماده 19 اساسنامه رم در صلاحیت دادگاه است؟

2. آیا دلایل معقولی برای این باور وجود دارد که پرونده علیه ستوان ادلاید در رابطه با جنایت جنگی که «هدایت عمدی حملات علیه ساختمان‌های اختصاص یافته به مذهب، آموزش، هنر، علم یا اهداف خیریه، بناهای تاریخی، بیمارستان‌ها و مکان‌هایی که بیماران و مجروحان در آنجا جمع‌آوری می‌شوند، مشروط بر اینکه اهداف نظامی نباشند» طبق شق 4 بند 1 ماده 17 اساسنامه رم قابل پذیرش و استماع است؟

3.  آیا دلایل معقولی برای این باور وجود دارد که ستوان ادلاید مسؤولیت کیفری درخصوص جنایت جنگی که «هدایت عمدی حملات علیه ساختمان‌های اختصاص یافته به مذهب، آموزش، هنر، علم یا اهداف خیریه، بناهای تاریخی، بیمارستان‌ها و مکان‌هایی که بیماران و مجروحان در آنجا جمع‌آوری می‌شوند، مشروط بر اینکه اهداف نظامی نباشند» طبق شق 2 بند 3 ماده 25 و شق 4 بند 3 ماده 25 اساسنامه رم دارد؟

 

enlightenedبرای مطالعه و دسترسی به سناریوی مسابقات به زبان انگلیسی اینجا را کلیک کنید.

بهمون نظر بدید

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد ، هر نظری که برای ما می نویسید قوت قلبی برای حال ما خواهد بود

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

آخرین دانلود های رایگان

آخرین محصولات