این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد موت کورت با علی مسعودیان کاملا محفوظ می باشد

استفاده از زبان فاخر در موت کورت

استفاده از زبان فاخر در موت کورت
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/07/12 0 نظر

📌استفاده از زبان فاخر در موت کورت

برخی قسمت‌های این نوشتار برگرفته از سخنرانی اساتید خارجی حاضر در مدرسه تابستانه موت کورت 1402 است.

قطعاً هرحقوق‌خوانده‌ای در طول تحصیل خود با وکلا و اساتیدی روبرو شده‌است که پیچیده یا به قول حقوقی‌ها غامض صحبت می‌کنند. با این وجود حفظ سبک «ساده» ارتباطی درحقوق و به طور خاص مسابقات موت کورت بسیار مهم است. بسیاری از حقوقدانان در صحبت از مفاهیم پیچیده از واژگانی استفاده می‌کنند که درک آن بسیار دشوار و پر رمز و‌ راز است. ممکن است خیلی زیبا بیان شوند اما تا آنجا که به محتوا مربوط می‌شود، می‌توانند گیج کننده و غیر قابل فهم باشد. این دقیقا چیزی است که به هنگام موت کردن باید از آن اجتناب کنید. در حالی که دفاع کردن یعنی زبان و ادبیات، اما نباید زبان را با استفاده از واژگان غیرضروری اشتباه گرفت، هر کلمه معنای خود و جایگاه خود را دارد و وقتی به درستی به کار برده شود، حتی ساده ترین زبان نیز می‌تواند عمیق ترین تاثیر را داشته باشد. به عبارتی مهم این است که شما بتوانید یک ایده را  به‌سادگی بیان کنید واگر از آن نزد دادگاه سؤال شود به‌سادگی پاسخ دهید. اگر ادبی بودن برای شما اولویت مهم‌تری از مختصر و دقیق بودن در مورد آنچه می‌گویید باشد، مسیر باخت خود را انتخاب کرده‌اید. به عبارتی هدف موت کردن این است که شما با پنل قضات ارتباط برقرار کنید. اگر آن‌ها متوجه صحبت‌های شما نشوند، این باعث می‌شود توانایی شما در درک آنچه می‌گویید را به چالش بکشند.

تصور غلطی وجود دارد که باید پیچیده صحبت کنید تا جدی گرفته شوید‌ اما این کاملا دور از حقیقت است. هدف این است که شما در مورد ایده‌ها به طور خلاصه، دقیق و شفاف صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید که طرف گیرنده اطلاعات را دریافت و درک می‌کند و تنها دراین صورت است که قضات می‌توانند با شما پیش بیایند تا از شما سؤال بپرسند، استدلال‌های شما را درونی کرده و در مورد شما ارزیابی کنند و تصمیم بگیرند‌ که آیا می‌خواهند با شما در آنجا تعامل داشته باشندو یا خیر. چنانچه آن‌ها در پایان ارائه شما با سوالات بیشتری نسبت به پاسخ باقی بمانند نشان‌دهنده این است که آنچه که گفته شده رانتوانستند بفهمند زیرا با زبان بسیار نابجایی و استفاده نادرست از کلمات و‌اصطلاحات ارائه شده است. این وضعیت شما را تا حدودی از نظر نحوه ارزیابی عقب می‌اندازد، بنابراین «ساده گویی»را همیشه پیاده کنید که بخش بسیار مهمی از فرآیند دفاع کردن است.

 با این اوصاف در نظر داشته باشید، ساده گویی به معنای غیر رسمی بودن نیست. حتی اگر در یک مسابقه موت کورت حضور دارید از زبان غیر رسمی و غیر جدی استفاده نکنید. اگر غیر رسمی باشید قضات به استدلال شما به طور مطلوب نگاه نمی‌کنند. شاید تصور کنید که استدلال کاملی داشتهاید، اما اگر اشتباهات تایپی یا دستور زبان بد یا غلط املایی وجود داشته باشد قضات احترام خود را نسبت به نگارنده لایحه و متن ارائه شفاهی از دست خواهند داد. هرچند یک قاضی خوب و حرفه‌ای لزوماً علیه آن لایحه رای نمی‌دهد اما این نوع از اشتباهات تاثیرات بدی بر ذهن آن خواهد داشت.

یک داستان کوتاه به نقل از دکتر سمیر نظام ( استاد حاضر در مدرسه تابستانه موت کورت):

”در قرن 15 و 16  یک وکیل بسیار خبره به نام فوردیس در ایالات متحده وجود داشت که او یک وکیل تمام عیار در سطح دیوان عالی بود، او یک لایحه داشت که به دیوان عالی کشور رفته بود و دارای اهمیت قانون اساسی بود. وکلای ارشدش لایحه را تنظیم کرده بودند و برایش آوردند. لایحه را خواند و آن را به وکیل ارشدی که آن را برایش آورده بود پس داد و گفت: خوب نوشته شده است، اما کمی چاشنی ادبیات هم به آن اضافه کن. “ ادبیات از نظر فنی منظورش شعر نبود. بلکه منظورش این بود آن را طوری بنویسید که خواننده دوست داشته باشد آن را بشنود و جملات یکی پس از دیگری به گونه‌ای جریان پیدا کند که وقتی خواندن آن تمام شد کاملاً متقاعد شود که این استدلال درستی است تا به نفع آن حکم شود.»

بنابراین برای جمع بندی باید گفت متن لوایح کتبی و ارائه شفاهی را ساده اما رسمی با استفاده از ترمینولو‌ژی حقوقی تنظیم کنید. اگر می خواهید بدانید که چگونه آن ها را خوب تنظیم کنید، آرای صادره از قضات خبره را بخوانید.  فاخر و موزون بودن را در متن آراء مشاهده خواهید کرد که چگونه آن ها نوشته می شود.شما تازه اول راه‌ هستید، ما انتظار نداریم که بتوانید به همه این‌ها برسید، اما حداقل شروع کنید تا بهتر بهتر شوید.

 

 

 

 

بهمون نظر بدید

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد ، هر نظری که برای ما می نویسید قوت قلبی برای حال ما خواهد بود

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

آخرین دانلود های رایگان

آخرین محصولات