این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد موت کورت با علی مسعودیان کاملا محفوظ می باشد

دکتر سیروس متوسل: موت کورت یک انتقال تکنولوژی است

دکتر سیروس متوسل: موت کورت یک انتقال تکنولوژی است
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/06/19 0 نظر

دکتر سیروس متوسل: موت کورت یک انتقال تکنولوژی است

سخنرانی دکتر سیروس متوسل در مراسم اختتامیه مدرسه تابستانه موت کورت 1402

مرکز مطالعات حقوق بین‌الملل مدرن، 3 شهریور 1402

من در مورد موت کورت‌ها و استقبالی که شده خیلی خوشحالم. واقعیت این است که چند سالی است که فعالیت‌های خود را در زمینه حمایت از دوست‌داران مسابقات بین‌المللی حقوقی گسترش داده‌ایم، اما همیشه به دوستانی که زحمت اجرا را می‌کشند می‌گفتم که ای کاش شهرستان‌های ما هم اطلاع پیدا می‌کردند یک چنین فضاهایی وجود دارد؛ این که چنین امکانی هست. بالاخره این استعدادها که فقط در تهران وجود ندارد؛ استعدادها در نقطه به نقطه شهرها و روستاهای ایران گسترش پیدا کرده است. بهتر این است که آن دوستان نیز مشارکت بیشتری داشته باشند. ولی معمولا یا به دلیل عدم اعتماد به نفس یا ترس از زبان انگلیسی استقبال کمتری را از جانب شهرستان‌ها داشته‌ایم. اما زمانی که متوجه شدم که شرکت کنندگان از  شهرهای مختلف ایران در مدرسه تابستانه موت کورت 1402 حضور دارند، بسیار خوشحال شدم. این خیلی ارزشمند است.

شما هرکدامتان می‌توانید یک سفیر باشید برای ترویج و توسعه حقوق بین‌الملل.

من اگر خیلی ساده بخواهم به شما در مورد اتفاقی که در موت کورت‌ها و مسابقات می‌افتد یک توضیح دهم: این یک انتقال تکنولوژی است. ما در رشته‌های فنی و مهندسی پزشکی خیلی راحت انتقال تکنولوژی داریم. مثلا فرض کنید، یک ماشین آلاتی وقتی از اتریش خریداری می‌شود، برای نصب در کشور 4 مهندس اتریشی نیز با آن می‌آید و نیروهای فنی ما نیز کنار آن‌ها می‌ایستند تا یاد بگیرند. سپس بعد از چند سال می‌بینید همان دستگاه در ایران ساخته می‌شود و حداقل تعمیر و نگهداری آن را می‌توانیم انجام دهیم. این اتفاق سابقا در حقوق نمی‌افتاد. علت این است که یک مقدار درهای کشور بسته است و یک دانشجوی حقوق به ارتباطات حقوقی بین‌المللی دسترسی ندارد. معمولا یک دانشجوی حقوق بین‌الملل معمولا به فضای بین‌المللی به راحتی دسترسی ندارد. امروزه البته به برکت اینترنت و سایت‌های مختلف دسترسی راحت‌تر شده است. در توسعه فرهنگ موت کورتی اتفاقی که می‌افتد یک انتقال تکنولوژی است، یعنی یک ماشین ساخته شده را می‌آورند و اینجا قرار می‌دهند: مثلا این کیسی هست که میان دو کشور اتفاق افتاده است و تمام اجزای این ماشین، اجزای همین پرونده است. شما حقوق دریاها، امنیت سایبری، حقوق محیط زیست، حقوق بشر، منشور سازمان ملل، کنوانسیون‌ها، عرف بین‌المللی و ... را باید بدانید. یعنی تمام اجزایی که جمع می‌شود تا یک موضوع حقوق بین‌الملل شکل بگیرد و آن موضوع یا سوژه ممکن است در کیس‌های متعدد بین‌المللی مفید واقع بشود در یک کیس موت کورتی به نظر من هست. واقعا هیچ طیف گسترده‌ای از موضوعات بین‌المللی را من در دوران تحصیل و تدریسم هیچ وقت ندیده‌ام. اما در پرونده موت کورت چنین چیزی وجود دارد. بی سابقه است که در این حد ما بتوانیم موضوعات حقوقی را به طور کاربردی، به روز و با جدیدترین روش روز وارد دنیای حقوق بین‌الملل کنیم.

 بنابراین من خیلی علاقمند هستم که سال‌های آینده مسابقاتی با شور و هیجان بیشتری داشته باشیم. اصلا مهم نیست کدام تیم برنده و به مسابقات جهانی اعزام می‌شود. مهم این است که آشنا بشویم با این فضا؛ آشنا شویم که یک تکنولوژی آماده وجود دارد. الان به همت دوستان بهترین اساتید دنیا به صورت آنلاین و یا حضوری جمع شده‌اند، اساتیدی که در تمامی موت‌ کورت‌ها سابقه داشته و مربی بهترین تیم‌های دنیا بوده‌اند؛ دسترسی به این‌ها به راحتی به دست نمی‌آید. هدف نهایی من این است که دانشجویان حقوق بتوانند با یک مهندسی معکوس از این ماشین ساخته شده فوق مدرن حقوق بین‌الملل که یک کیس (پرونده/سناریو) هست، که در اختیار شما می‌گذارند، بتوانید موضوعات و بخش‌های مختلف حقوقی را از آن استخراج کرده، تحلیل کنید و این از نظر کاربردی و قدم گذاشتن شما در دنیای عملگرایی بسیار به شما کمک خواهد کرد.

بهمون نظر بدید

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد ، هر نظری که برای ما می نویسید قوت قلبی برای حال ما خواهد بود

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

آخرین دانلود های رایگان

آخرین محصولات