این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد موت کورت با علی مسعودیان کاملا محفوظ می باشد

استدلال‌های مستند؛ کلید موفقیت در جساپ (بخش اول)

استدلال‌های مستند؛ کلید موفقیت در جساپ (بخش اول)
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/12/08 0 نظر

📌 استدلال‌های مستند؛ کلید موفقیت در جساپ (بخش اول)

مترجم: مریم احمدی، دانشجو کارشناسی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد

 

پس از فهم دقیق خواسته‌های پرونده در موت کورت طبیعتاً باید استدلال‌های معقولی را از هر دو طرف دعوا تنظیم کنید. در این راستا لازم است در دفاع از موکل خود علیه طرف مقابل ادله مستند و متقنی طرح کنید تا اینکه به دنبال ارائه پاسخی بی چون و چرا و ساده شده باشید! وظیفه تیم‌ها این است که در محدوده حقایق پرونده و قواعد قابل اعمال، موضع موکل خود به صورت صحیح تقویت کنند. در ادامه نحوه ساخت استدلال صحیح در لوایح و دفاعیات شفاهی در موت کورت ارائه می‌شود.

استدلال غیر منطقی چیست؟

اغلب تعیین منطقی بودن یک استدلال دشوار است. اما تشخیص استدلال غیر منطقی بسیار آسان‌تر است. چرا که در نتیجه استدلال‌های غیر منطقی، دفاعیات شما هیچ گونه برخوردی با موضع طرف مقابل ندارد که این امر نشانگر آن است که در مسیری غیر از آنچه نویسندگان سناریو در نظر داشته‌اند؛ پیش می‌روید.

نمونه‌های پر تکرار استدلال‌های غیر منطقی از قرار ذیل است:

 به عنوان مثال این ادعا که موکل شما به دلیل دکترین عدم مداخله (non-interference) هیچ تعهدی بین‌المللی درقبال سایر کشورها ندارد، استدلالی خطا است. در حالی که هر یک از توابع حقوق بین‌الملل در اجرای حقوق خود، مکلف هستند حقوق سایرین را نقض نکنند. امروزه حقوق بین‌‌الملل از دوران حاکمیت محض دولت‌ها گذر کرده و به سمت به رسمیت شناختن حقوق افراد پیش رفته است.

مثال دیگر تفسیر به رای از حقایق پرونده است. در حالی که برداشت خلاف ظاهر، منطقی به نظر نمی‌رسد، پذیرش وقایع پرونده، گامی مهم در تنظیم استدلال‌ها است. چرا که این داده‌ها همواره ثابت بوده و قابل تغییر نمی‌باشند. اهمیت عدم دستکاری حقایق پرونده تا بدان جا است که برای این موضوع در مسابقات نمره منفی و حتی مجازات حذف تیم از مسابقات در نظر گرفته شده‌است.

نمونه دیگر این است که صرفاً به این دلیل که گزارشات موجود در پرونده از سوی یک سازمان مردم نهاد (NGO) و نه یک مقام رسمی مطرح شده، گزارشات آن را معتبر ندانید. از جمله روش‌هایی که می‌توان این گزارشات را از عداد دلایل خارج کرد این است که با استناد به عدم تخصص آن نهاد در حوزه مورد بحث، عدم بی‌طرفی آن نسبت به اصحاب دعوا، وجود مدارک مخالف و همچنین این حقیقت که دادگاه در رویه پیشین خود هیچ گاه این چنین گزارشات را موثق تلقی نکرده‌است؛ اعتبار آنها را زیر سوال برد.

 

در به کارگیری استدلال‌های فاقد پشتوانه منطقی حساس باشید!

استدلال‌های فاقد پشتوانه منطقی آن دسته از استدلال‌ها هستند که پذیرش آنها برای قضات یا هر انسان متعارف دیگری دشوار است زیرا هیچ مدرکی دال بر پذیرش آن وجود ندارد. این گزاره بدان معناست که هیچ استدلال کاملا درست یا غلطی در جساپ وجود ندارد و صرفا آن چیزی که موجب تمایز یک استدلال منطقی می شود؛ پشتوانه قانونی آن است. بنابراین در به کارگیری این دست از استدلال‌ها خصیص باشید و جز در مواقع اضطرار به آن اشاره نکنید. البته شما می‌توانید از این نوع استدلال‌ها به عنوان یک استراتژی برای تقویت استدلال‌های اصلی خود استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشد که هیچ گاه آنها را در ابتدای ارائه خود مطرح نکنید. همچنین خود را برای سوالات پی در پی قضات در این زمینه آماده کنید و یا اینکه به کلی آن را کنار گذاشته و یک استدلال جایگزین برای آن پیدا کنید.

 

بیان نادرست حقایق (facts) بسیار آسیب زننده است!

تحریف قواعد حقوقی در مواردی قابل اغماض است اما اگر وقایع پرونده را اشتباه بیان کنید؛ صداقت شما زیر سوال می‌رود. در واقع قضات فرض را بر این می‌گذارند که وکیل حقیقت را می‌گوید. فلذا می‌توان به سخنان او استناد کرد. توصیه می‌شود که در توصیف وقایع، همان واژگان مورد استفاده در سناریو را بکار ببندید. بنابراین اگر استدلال قوی طراحی کرده‌اید؛ نیازی به اغراق حقایق ندارید. در مقابل حتی اگر استدلال‌های شما ضعیف است، اغراق حقایق بیشتر مخالفت قضات را بر می‌انگیزد. همچنین به منظور نظم دادن چارچوب ذهنی خود در مورد وقایع، می‌توانید یک جدول زمانی از تمام رویدادهای اصلی سناریو با ارجاع به پاراگراف آنها تهیه کنید. (برای مطالعه بیشتر در این خصوص به مطالب قبلی سایت مراجعه کنید.)

چگونه یک مقرره معاهداتی را که در بدو امر علیه موکل به نظر می‌رسد؛ تفسیر کنیم؟

گاه موکل شما بر حسب ظاهر مرتکب عمل متخلفانه‌ای شده‌است. فلذا شما باید عدم مسئولیت آن را احراز کنید. گاه نیز مواردی پیش می‌آید که در عالم ثبوت، عمل متخلفانه‌ای از موکل سرنزده اما شواهد موجود، در ابتدای امر به نفع او نیست. در زمینه تعهدات معاهده‌ای باید مقررات تفسیر کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات (VCLT) را به کار بست.

  • استناد به مقدمه در تفسیر اصطلاحات مبهم باید به گونه‌ای که در نهایت به پیشبرد اهداف و موضوع معاهده بیانجامد، صورت بگیرد. این به خلاقیت شما بستگی دارد که بر اساس اصول، تفسیری ارائه دهید که علاوه بر انطباق با اهداف معاهده، در راستای منافع موکل شما نیز باشد.

 

  • اگر عبارات همچنان نامفهوم هستند؛ می‌توانید به آرای سایر دادگاه‌ها اعم از بین‌المللی، منطقه‌ای یا داخلی که مشابهت‌هایی با پرونده حاضر دارند مراجعه کنید. یقیناً در صورتی که این آراء بر اساس حقوق بین‌الملل صادر شده باشند؛ قابلیت اقناع کنندگی بیشتری در نزد دیوان خواهند داشت. حتی می‌توان در صورت کثرت آراء مشابه صادره از نظام‌های حقوقی داخلی، عنصر مادی عرف را نیز احراز کرد.

 

  • اسناد تنظیم شده در مذاکرات مقدماتی می‌توانند قصد طرفین را روشن کنند. در این مرحله، توجه به آرای موافق و مخالف در مذاکرات مقدماتی، می‌تواند واجد اهمیت بالایی باشد. چرا که تعداد مخالفین و موافقان یک تفسیر بخصوص را مشخص می‌کند. در این راستا اگر به اسناد تصویب شده توسط  کمیسیون حقوق بین‌الملل استناد می‌کنید؛ باید تشخیص دهید که آن مقررات، تدوین قوانین بین‌المللی عرفی بوده‌است یا  ارائه توصیه‌هایی به منظور توسعه حقوق بین‌الملل؟ که در صورت اخیر، دلالت بر این دارد که عرف تثبیت شده‌ای وجود نداشته یا صرفا در حال شکل گیری بوده است.

 

  • محشای کنوانسیون‌ها (commentary) بسیار راهگشاست. این موضوع که آیا نظرات این مراجع از همان اعتبار معاهدات برخوردار است یا خیر محل مناقشه است. در عالم تئوری، این گونه شرح ها در فهم اسناد بین‌المللی بسیار سودمند هستند اما ممکن است این نقد نیز وارد شود که گاه این اظهار نظرات در قالب تفسیر، قواعد جدیدی وضع می‌کنند.

 

  • هرگونه معاهدات قبلی یا بعدی که سعی در اصلاح معاهده پیشین داشته باشند، باستی مطمح نظر قرار گیرند.

 

  • حقوق بین‌الملل عرفی مرتبط: مقررات معاهده باید به گونه‌ای تفسیر شود که با حقوق بین‌الملل عرفی سازگار باشد.
  •  
  •  
  • ادامه مطلب در پست بعدی....
بهمون نظر بدید

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد ، هر نظری که برای ما می نویسید قوت قلبی برای حال ما خواهد بود

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

آخرین دانلود های رایگان

آخرین محصولات