این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد موت کورت با علی مسعودیان کاملا محفوظ می باشد

خلاصه پرونده موت کورت شبیه سازی دیوان کیفری بین‌المللی 2024 (IBA ICC)

خلاصه پرونده موت کورت شبیه سازی دیوان کیفری بین‌المللی 2024 (IBA ICC)
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/09/18 0 نظر

📌 خلاصه پرونده موت کورت شبیه سازی دیوان کیفری بین‌المللی 2024 (IBA ICC)

مترجم: یاسمن فتحی، دانشجو کارشناسی حقوق دانشگاه شهید بهشتی

 پرونده مربوط به درگیری مسلحانه بین جمهوری سیراکس با گروهی از تابعان همان کشور بر سر بناهای تاریخی می‌باشد.

جمهوری سیراکس زمانی پادشاهی باستانی تیروش را در بر می‌گرفت و مردم در آن زمان اژدهایی به نام کاراکسیس را می‌پرستیدند، اما در سال 79 پس از میلاد، فوران آتشفشان باعث سقوط پادشاهی تیروش شده و شهر هایکاسل را نیز در زیر پوششی به عمق 5 متر از خاکستر و سنگ پنهان کرد.

در دوران معاصر، جمهوری سیراکس یک کشور مستقل می‌باشد که تحت یک دموکراسی پارلمانی اداره می‌شود. در سال‌های اخیر با پروژه‌های ساختمانی و راه سازی آثاری از شهر باستانی تیروش کشف شد. نخست وزیر جمهوری سیراکس با یادآوری اینکه اجداد ما توسط فرمانروایی تیروش به بردگی گرفته شدند، حکم داد که تمام آثار باستانی مربوط به آن دوران باید از بین بروند و پیرو آن قانونی تصویب شد که هرگونه خرید، فروش و یا نگهداری اقلام مربوط به آن دوره را ممنوع اعلام کرد.

اندکی پس از آن در سال 2019 گروهی که خود را حزب کاراکسیس می‌نامید با هدف حفظ آثار باستانی مربوط به پادشاهی تیروش، تاسیس شد. این حزب تا یک سال بعد بیش از 100000 عضو داشت. اما در سال 2020 پارلمان سیراکس قانونی را تصویب کرد که در آن حزب کاراکسیس را به عنوان سازمان تروریستی معرفی نمود.

در سال 2021 پارلمان سیراکس بودجه‌ای را برای ساخت فرودگاه در زمینی که گمان می‌رفت شهر باستانی هایکاسل در آن قرار دارد، در نظر گرفت.

در همان سال کارگران ساخت فرودگاه، مجموعه وسیعی از ساختمان ها و بناهای تاریخی مزین به نقوش اژدها را کشف کردند. لیونل استرانگ، شهردار نیوکاسل دستور داد تا کارگران به کارشان ادامه دهند و برای از بین بردن بناهای تاریخی از مواد منفجره و بولدوزر استفاده کنند.

پوشش خبری تلویزیونی از روند تخریب بناها، خشم رهبر حزب کاراکسیس را برانگیخت و با دستور او 800 فرد مسلح وارد صحنه شدند تا از تخریب بناهای باستانی جلوگیری کنند. در مقابل، اقای لیونل استرانگ به عنوان شهردار به پرسنل امنیتی شهرداری که حدود 1000 نفر بودند، دستور داد تا معترضان کاراکسیس را به زور از محل ساخت و ساز پاک کنند.

مشخص نیست چه کسی اولین گلوله را شلیک کرد، اما تا شب 300 نفر از اعضای حزب کاراکسیس و 12 نفر از افراد امنیتی شهرداری کشته شدند.

 پس از این درگیری شدید 1200 معترض مسلح کاراکسیس و 2500 نیروی امنیتی شهرداری به صحنه رسیدند و تا صبح، 500 معترض کاراکسیس و 100 نیروی امنیتی دیگر کشته شدند.

در نهایت اعضای حزب کاراکسیس که هم نفرات و هم مهمات کمتری داشتند، عقب نشینی کرده و درگیری خاتمه یافت.

به دستور شهردار، اقای لیونل استرانگ تخریب آثار باستانی در روز بعد از سر گرفته شد و تا پایان هفته تمامی آثار پاکسازی شد.

پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر اینکه نیروهای دولتی سیراکس یک محوطه باستانی را تخریب و 800 معترض را در آنجا کشتند. در 15 ژوئن2021 دفتر دادستانی به طور علنی بررسی وضعیت را بر اساس ماده 15 شروع کرد. در 16 ژوئن 2021 جمهوری سیراکس به دبیرکل سازمان ملل اطلاع داد که از اساسنامه خارج می‌شود. یک سال بعد در تاریخ 16 ژوئن 2023 این خروج تایید شد.

در تاریخ 5 ژوئیه 2022 دفتر دادستانی با ارائه گزارش یونسکو درخواست مجوز برای شروع تحقیقات را نمود و در 6 ژوئیه 2022 دفتر دادستانی حکم بازداشت لیونل استرانگ را صادر کرد.

روز بعد، جمهوری سیراکس به دفتر آی سی سی اطلاع داد که در تحقیقات آقای لیونل استرانگ همکاری نخواهد کرد زیرا قبل از شروع رسیدگی دادگاه از اساسنامه خارج شده‌است.

در 21 ژوئیه 2022 آقای استرانگ دچار سکته مغزی شده و در بیمارستان بستری شد. وی وکالتنامه ای به همسرش داد و سپس همسر وی، خانم استارک را به عنوان وکیل مدافع اقای استرانگ منصوب کرد.

در تاریخ 7 اوت 2022،  شعبه پیش‌دادرسی دیوان یک روانپزشک را برای بررسی وضعیت اقای استرانگ تعیین کرد و در نهایت پزشک مربوطه به این نتیجه رسید که اقای استرانگ بخشی از حافظه خود را از دست داده‌است و دچار اختلال شناختی شده‌است. وی اظهار داشت که آقای استرانگ نمی تواند در دادگاه شرکت کرده و همچنین بسیار بعید است که ایشان سلامتی خود را دوباره به دست بیاورند.

شعبه پیش‌دادرسی دیوان بدون حضور آقای لیونل تشکیل شد و دادگاه پس از بررسی دقیق اظهارات و استدلالات چنین حکم داد:

1_دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد.

2_ادعاها و شواهد برای اثبات اینکه متهم مرتکب جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت وفق اساسنامه رم شده‌است، کافی نیست.

3_ وضعیت جسمانی متهم مساعد برای محاکمه نیست و ختم دادرسی را اعلام می‌دارد.

 

موضوعات پرونده (خواسته‌‌ها)

1_ آیا دیوان به دلیل اینکه جمهوری سیراکس طبق ماده 167 از اساسنامه خارج شده‌است، در احراز عدم صلاحیت در رسیدگی به پرونده، اشتباه کرده‌است؟

2_آیا دیوان در احراز اینکه ادعاها و شواهد برای اثبات اینکه متهم در یک درگیری مسلحانه مرتکب حمله به بناهای تاریخی مطابق بند 2 ماده 8 و همچنین مرتکب جنایت علیه بشریت مطابق بند 1 ماده 7 شده‌است، کافی نمی‌باشد، اشتباه کرده‌است؟

3_آیا دیوان در احراز اینکه متهم به استناد بند2ماده 64 اساسنامه و قاعده 135 قواعد آیین دادرسی و ادله دیوان کیفری بین‌المللی، مساعد برای محاکمه نیست، اشتباه کرده‌است؟

بهمون نظر بدید

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد ، هر نظری که برای ما می نویسید قوت قلبی برای حال ما خواهد بود

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

آخرین دانلود های رایگان

آخرین محصولات