این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد موت کورت با علی مسعودیان کاملا محفوظ می باشد

خلاصه پرونده موت کورت جساپ 2023

خلاصه پرونده موت کورت جساپ 2023
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/05/02 0 نظر

توجه! این متن خلاصه ی غیر رسمی از پرونده سال 2023 مسابقات موت کورت جساپ بوده و صرفا برای آشنایی علاقه مندان به این موت کورت است.

پرونده سال 2023 مسابقات موت کورت جساپ مربوط به اختلافات بین سه دولت، آگلوویل، بالان و  رگنل بوده که بعد از انعقاد معاهده صلح میان طرفین مخاصمه بین المللی به کمک آگلوویل بوجود آمده بود.

منطقه کمربندی کلارنت در خاک دولت بالان بوده اما بعد از انعقاد معاهده صلح برای 65 سال تحت حاکمیت دولت رگنل، برای استفاده و انتفاع اقتصادی قرار گرفت. در این منطقه پارک فناوری تینتاجل وجود داشت که در آن کارخانه های صنعتی و بندر برای بارگیری وجود داشت. تحت این معاهده صلح، سه طرف متعهد به «غیر نظامی کردن کمربندی کلارنت»، «توقف خصومت‌ها» و احیای «روابط دوستانه» میان خود شدند. بالان حق حاکمیت بر کمربند را حفظ کرد، اما موافقت کرد که کل قلمرو کمربند را با پرداخت سالانه مشخص به راگنل اجاره دهد. آگلوویل نیز حافظ و ناظر صلح بین طرفین مخاصمه بین المللی یعنی رگنل و بالان بوده و دارای اختیاراتی در این راستا شد.

 بعد از انعقاد معاهده صلح، گروهی در بالان به نام UAC معترض اجاره ی کلارنت به رگنل بودند؛ اینان فعالیت خود را از پخش کردن بروشور و تراکت شروع کردند اما با گذشت زمان به آمورش های نظامی پرداختند. با روی کار آمدن رئیس جمهور ورتیگرن در رگنل اعتراضات اعضای UAC شدت یافت و فعالیت این گروه از از کمپین های اطلاعاتی بر حملات فیزیکی پراکنده و حملات سایبری علیه کارخانه های رگنلی در پارک فناوری متمرکز شد. شدت گرفتن فعالینت های UAC موجب شد تا رئیس جمهور ورتیگرن بطور رسمی "عملیات ستاره درخشان" که یک عملیات نظامی سریع و شدید علیه این گروه بود را اعلام کند. این عمل دولت رگنل مورد انتقادات شدید هر دو کشور بالان و آگلوویل قرار گرفت، همچنین آگلوویل نیرو های حافظ صلح خود را از آن منطقه بازگرداند. سپس به شورای امنیت سازمان ملل متوسل شده و پیش نویس قطعنامه ای  را آماده کرد که "نگرانی شدید" را در مورد تحولات در کمربند ابراز می کند، از راگنل می خواهد تا عملیات نظامی خود را متوقف کند و به دنبال نیروی حافظ صلح سازمان ملل برای بازگرداندن نظم است. اما با وتو سه عضو دائم شورا امنیت مواجه شد.

سران نظامی بالان اعلام کردند که در مقابله با نیروهای UAC ناتوانند چرا که جنگجو های UAC دارای ساختاره فرماندهی و کنترل مستقر بودند و آشکارا سلاح حمل می کردند. با شدت گرفتن درگیری نظامی میان متخاصمین، دولت رگنل نیز از مردمش خواست تا منطقه را برای امنیت خودشان ترک کنند. در همین هنگام حدود 400 نظامی UAC اسیر و در فورت کائرلئون، یک بازداشتگاه موقت در کمربند، در فاصله کمی از مناطق فعال نبرد نگهداری شدند.

حملات UAC به کارخانه ها باعث شد تا زباله های پلاستیکی، مانند پلیمرهای مصنوعی غیرقابل تجزیه و طبقه بندی نشده از جمله پلی اتیلن (PE) و پلی وینیل کلراید (PVC)، در پارک و منطقه بندر شروع به تجمع کنند. آلودگی عمده توسط انباشته های بزرگ زباله های پزشکی که توسط پاتوژن های باکتریایی کلستریدیوس دیفیسیل و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین آلوده بودند که طبق گزارش کارشناسان به شدت برای سلامت اشخاص و محیط زیست خطرناک اند. رگنل از آگلوویل درخواست کرد تا زباله هارا به آنجا برای انباشت صحیح منتقل کند اما نمایندگان دولت ها نتوانستند به توافقی برسند اما بر ایت شدند که دور بعدی مذاکرات را در تاریخ 27 دسامبر برگزار کنند.

سپس بالان دستور تخلیه کلارنت را داد و گذرگاه ایمونت را؛ که یک سیستم راه آهن و جاده ای که از زیر کمربند عبور می کرد و بندر را از جنوب غرب بالان به بزرگراه ها وصل می شد و به آگلوویل می رسید؛ بعنوان کوریدور بشردوستانه برای تخلیه مردم غیرنظامی اعلام نمود. دو روز بعد وزارت دفاع رگنل دستور بمباران آن گذرگاه را به بهانه استفاده نظامی UAC از این گذرگاه برای انتقال مهمات جنگی داد و آنرا بمباران کرد. از آنجا که طبق معاهده صلح این گذرگاه مورد استفاده بازرگانی آگلوویل بود، آگلوویل این اقدام را محکوم کرده و  اعلام کرد که حاضر به ادامه مذاکرات نیست مگر فعالیت های نظامی رگنل متوقف شود.

رگنل سپس با دولت اتنا که ایالت جزیره ای واقع در نزدیکی شبه جزیره گیس و متحد نزدیک راگنل بود  وارد مذاکره شد. اتنا که عضو معاهدات استکهلم و بازل بود اعلام کرد تجهیزات لازم برای انباشت صحیح را دارد و متعهد شد طبق آن معاهدات عمل کند. در انتقال زباله ها رگنل از اسرای جنگی UAC استفاده کرد البته برایشان ماسک و دستکش فراهم نمود. روز بعد از اتمام انتقال، طبق گزارشات سازمان غیردولتی ایلسا اتنا مجهز به تجهیزات مورد نیاز برای آن حجم از زباله نبوده و زباله هارا بطور غیرقانونی سوزانده، و در دریا رها کرده است.

مقامات رگنل متوجه شدند که یک کارخانه صنعتی بنام کامپاند آردان مورد استفاده نظامی UAC میشود و دستور حمله و بمباران آنرا داد. در یکی از ساختمان های این کارخانه 76 غیرنظامی که در نتیجه بمباران گذرگاه ایمونت موفق به خروج از کلارنت نشده بودند، پناه گرفته بودند و در نتیجه بمباران کشته شدند. هشت تن از آنان تبعه آگلوویل بودند.

در 21 مارس 2022، با نزدیک‌تر شدن درگیری‌ها به فورت کارلئون، راگنل اعلام کرد که زندانیان UAC را ، که در آن زمان تقریباً 1000 نفر بودند، به مرکز اصلاح و تربیت کاملان، یک زندان با حداکثر امنیت در شمال راگنل، منتقل می‌کند.

در نتیجه اقدامات رگنل، آگلوویل علیه رگنل و مقامات آن و هرکس که تحریم هارا دور بزند، تحریم های اقتصادی وضع میکند، و تاثیر عمده تحریم ها در تامین دارو بیمارستان های رگنل بوده و همچنین حجم تجارت رگنل به شدت کاهش یافت. البته آگلوویل اموال یکی از تامین کنندگان مالی حزب طرفدار ورتیگرن را در آگلوویل مصادره نمود.

دولت رگنل اعلام نمود که تحت شرایطی حاضر است کلارنت را به بالان برگرداند. آن شروط عبارت بودند از: اولا، فعالیت UAC متوقف شود، ثانیا، یک کمیته سه ملیتی برای مدیریت پارک تینتاجل و ضمانت  اینکه مشاغل متعلق به رگنلیان ممکن است بدون دخالت بی مورد فعالیت خود را در آنجا از سر بگیرند، ایجاد شود، ثالثا، سیستم قانونی و نظارتی حاکم بر کسب‌وکارهای متعلق به رگنلیان در پارک با سیستم ‌های موجود در طول مدت اجاره یکسان بماند، رابعا، نیرو های حافظ صلح آگلوویل به کلارنت بازگردند. دولت بالان شروط رگنل را غیرمنطقی و مغایر مفاد معاهده صلح خواند.

در ماه های ژوئن و جولای نمایندگان هر سه دولت به مذاکره حول اختلافاتشان پرداختند و بعد از ناموفق بودن آن، رگنل نزد دیوان دادگستری بین المللی علیه آگلوویل طرح دعوی نمود و طرفین توافق کردند که آگالوویل خواهان و رگنل خوانده باشد.

آگلوویل بعنوان خواهان، از دیوان خواست که اعلام کند:

الف: رگنل در راه اندازی «عملیات ستاره درخشان» و در حملات خود به دروازه نانت و کمپوند آردان، تعهدات پیمان خود را نقض کرد و باید به خاطر مرگ هشت شهروند آگلووال به آگولواله غرامت بپردازد.

ب: راگنل با به کارگیری جنگجو های اسیر شده UAC در حمل و نقل زباله های پلاستیکی آلوده و با بازداشت آنها در مرکز اصلاح و تربیت کاملان، تعهدات پیمان خود را نقض کرد.

ج: آگلوویل در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه اتباع رگنل و رگنلیان مطابق با معاهده عمل کرد و هیچ تعهدی در قبال لغو تحریم‌ها، بازگرداندن اموال یا جبران تأثیر آن‌ها به راگنل ندارد. و

د: رگنل تعهدات پیمان خود را در انتقال زباله های پلاستیکی خطرناک به اتنا نقض کرد، در حالی که آگلوویل در شرطی کردن همکاری در مورد درمان زباله ها در خاتمه تجاوزات رگنل از این معاهده پیروی کرد.

رگنل بعنوان خوانده، از دیوان خواست که اعلام کند:

الف: شروع «عملیات ستاره درخشان» و هدف قرار دادن دروازه نانت و مجتمع آردان مطابق با معاهده بوده و هیچ گونه تعهدی برای جبران خسارت ایجاد نمی کند.

ب: رگنل در به کارگیری موقت زندانیان UAC در حمل و نقل زباله های پلاستیکی به اتنا و انتقال موقت آنها به کاملان، مطابق با معاهده عمل کرد.

ج: آگلوویل با اعمال یکجانبه تحریم‌های نامتناسب و اجباری علیه اتباع رگنل و رگنلیان، تعهدات پیمان خود را نقض کرد و باید فوراً این تحریم‌ها را لغو کند، تمام دارایی‌های مسدود شده رگنلی را آزاد کند و همه دارایی‌های توقیف شده به موجب آنها را بازگرداند، و خسارت رگنل را برای تأثیر آنها جبران کند. و

د: آگلوویل با امتناع از همکاری با حسن نیت در مدیریت ضایعات پلاستیکی، معاهده را نقض کرد، در حالی که رگنل به تعهدات خود عمل کرد که به دلیل این امتناع مجبور شد زباله ها را برای پردازش و دفع به اتنا صادر کند.

 

ترجمه و تهیه متن: متین امیری- عضو تیم موت کورت جساپ دانشگاه علامه طباطبائی-کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی

بهمون نظر بدید

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد ، هر نظری که برای ما می نویسید قوت قلبی برای حال ما خواهد بود

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

آخرین دانلود های رایگان

آخرین محصولات