این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد موت کورت با علی مسعودیان کاملا محفوظ می باشد

موت کورت چیست؟

موت کورت چیست؟
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/04/01 0 نظر

 

موت کورت چیست؟

موت کورت مسابقاتی است حقوقی که هدف آن شبیه سازی محاکم و دادگاه‌ها و یا جلسات رسیدگی حقوقی است. موت کورت که عبارتی است انگلیسی به معنای شبیه سازی دادگاه می‌باشد و طراحی این مسابقات عمدتا به جهت تقویت مهارت‌های عملی دانشجویان حقوق است. دانشجویان حقوق معمولا در این مسابقات می‌بایست در ارتباط با یک پرونده فرضی که ماه‌ها پیش از برگزاری دور شفاهی مسابقات برگزار می‌شود، در نقش‌های مختلف (خواهان و خوانده یا وکیل مدافع و دادستان) به رقابت با یک دیگر بپردازند. موت کورت فرآیندی است که شما دانشجویان حقوق با شرکت در آن مهارت‌های کتبی، شفاهی و پژوهش و روش تحقیق را در سطح بسیار بالا و منطبق بر استانداردهای بین‌المللی خواهید آموخت. 

 

تاریخچه موت کورت
کلمه "moot" از یک کلمه اسکاندیناوی به معنای جلسه (meeting) سرچشمه گرفته است. مراد از این جلسه جلسات مربوطه مجامع اعضای یک جامعه برای مقاصد تقنینی یا قضایی بودند. معنای فعلی موت کورت به محاکم بریتانیا در قرن شانزدهم بر می‌گردد که در آن زمان دانشجویان حقوق استدلال‌های حقوقی خود را در مورد پرونده‌های واقعی در مقابل یک یا چند وکیل مجرب یا قاضی ارائه می‌کردند. به این ترتیب وکلای مشتاق در هنر متقاعدسازی تجربه کسب کردند، بدون اینکه کسب این تجربه ضرر و خسارتی به منافع موکل وارد کند. نقطه عطف مسابقات بین‌المللی موت کورت به صورت سازمان یافته به سال 1960، اولین سال برگزاری موت کورت حقوق بین‌الملل فیلیپ سی جساپ بر می‌گردد که برای اولین بار میان دو تیم از دانشگاه هاروارد برگزار شد. سپس سال بعدی در سال 1961، به جز دانشگاه هاروارد دو دانشگاه دیگر از ایالات متحده امریکا، دانشگاه ییل و دانشگاه کلمبیا شرکت نمودند. در سال 1962، دانشگاه Osgood Hall از کانادا مقابل 5 تیم امریکایی دیگر شرکت کردند. از سال 1963 تا 1967، مسابقه فقط میان تیم‌های ایالات متحده امریکا برگزار شد و مجدد از سال 1968 دو کشور در این مسابقات شرکت کردند. در سال 1969 نیز دو کشور در این مسابقات شرکت کردند. از سال 1970 عملا بود که اعتبار موت کورت حقوق بین‌الملل فیلیپ سی جساپ بیشتر گردید و 6 تیم از سراسر دنیا شرکت کردند. تعدادی کشورهای شرکت کننده در سال 1980، 1990 و 2000 به ترتیب به 28، 42 و 53 رسید. تا امروز (سال 2023) که 580 تیم از93 کشور در این مسابقات موت کورت ثبت نام کردند. 

enlightenedبرای کسب اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به وب‌سایت رسمی موت کورت جساپ: https://www.ilsa.org/jessup-history/

 

موضوعات موت کورت

دایره مسابقات موت کورت بسیار وسیع است. مسابقات موت کورت معمولا در تمامی رشته‌هایی که منابع آن در سراسر دنیا یکسان است برگزار می‌شود. در تمامی رشته‌های ذیل در حال حاضر موت کورت معتبری وجود دارد که هر ساله توسط نهادها و دانشگاه‌های معتبر برگزار می‌شود:

حقوق بین‌الملل عمومی، حقوق بین‌الملل بشر، حقوق کیفری بین‌الملی، حقوق بین‌الملل بشردوستانه، حقوق بین‌الملل دریاها، حقوق حمل و نقل دریایی، حقوق هوایی، حقوق فضا، حقوق سازمان جهانی تجارت، حقوق ورزشی، داوری سرمایه گذاری بین‌المللی، داوری تجاری بین‌المللی، داوری فوتبال، حقوق پناهندگان، حقوق مالکیت معنوی، حقوق بین‌الملل محیط زیست و ... 

 

مزایای شرکت در مسابقات موت کورت

موت کورت از شما یک وکیل حرفه‌ای در تراز بین‌المللی می‌سازد. موارد ذیل مزیت‌ها و نکات مثبتی است که پس از شرکت در این مسابقات می‌توانید نصیب شما شود:

 1- تقویت قوه استدلالی (تشخیص استدلال صحیح از غلط)؛

2- تقویت زبان انگلیسی تخصصی؛

3- تقویت رزومه؛

4- تسهیل پذیرش تحصیلی؛

5- تسهیل دستیابی به موقعیت شغلی مناسب

 

موت کورت برای چه کسانی مناسب است؟

در صورتیکه به قواعد معتبر ترین مسابقات موت کورت نگاه بیاندازید متوجه خواهید شد که تنها دانشجویان حقوقی می‌توانند در مسابقات موت کورت شرکت نمایند که دو ویژگی اصلی داشته باشند:
1- در زمان ثبت نام و در طول مسابقات در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و (استثنائا دکتری در بعضی موت کورت‌ها) در حال تحصیل در رشته حقوق باشند. البته بعضی موت کورت‌ها به دانشجویان سایر رشته‌ها (به طور خاص روابط بین‌الملل) نیز اجازه شرکت می‌دهند. جهت کسب اطمینان از این امر به قواعد سال مربوطه موت کورت مد نظر خود مراجعه فرمایید.

2- به طور حرفه‌ای مشغول کار حقوقی نشده باشند: وکیل، قاضی و مشاور حقوقی نباشند. علت اصلی آن نیز به سبب این مساله است که موت کورت مسابقاتی است که غرض اصلی آن آموزش مهارت‌های فنون وکالتی به کسانی است که هنوز پا به عرصه‌ی عملی نگذاشته اند. 

 

mail جهت کسب اطلاعات بیشتر دوره صفر تا صد موت کورت و همچنین کتاب هنر استدلال به شما توصیه می‌گردد که از طریق لینک‌های زیر می‌توانید تهیه بفرمایید:

کتاب هنر استدلال: https://www.majdpub.ir/Home/BDetails/12576
دوره صفر تا صد موت کورت: https://moot-court.com/product/32/آموزش-صفر-تا-صد-موت-کورت-(15-جلسه-آموزش)

 

 

بهمون نظر بدید

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد ، هر نظری که برای ما می نویسید قوت قلبی برای حال ما خواهد بود

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

آخرین دانلود های رایگان

آخرین محصولات